Håndbog – Gode råd om nabostøj

Håndbogen giver råd til hvordan man som beboere, bestyrelser og administratorer i og af lejlighedsbyggeri kan håndtere og forebygge problemer med nabostøj. Håndbogen er blevet til på baggrund af flere års forskning i beboeres oplevelser af nabostøj på Institut for Antropologi, Københavns Universitet, støttet af Grundejernes Investeringsfond og Realdania.
Otte råd til beboere
1. Tag uformel kontakt med din nye nabo
2. Tal med din nabo, hvis du er generet af støj
3. Søg viden om bygningens lydisolering
4. Afprøv praktiske løsninger
5. Rådfør dig, inden du klager skriftligt
6. Prøv at forstå din nabos klager
7. Få hjælp af en neutral tredjepart
8. Investér i bedre lydisolering af lejligheden
Fire råd til bestyrelser og administratorer
9. Informér beboerne om bygningens lydisolering
10. Brug husordenen til at fremme dialogen om nabostøj
11. Knyt en konfliktmægler til ejendommen
12. Investér i bedre lydisolering i ejendommen
Tal om nabostøj i boligforeningen
Det giver god mening at tale med dine naboer om nabostøj – også inden der opstår konflikter om det. Det er et af de råd vi giver i Håndbogen Gode råd om nabostøj. En måde at forberede sådan en snak kan være at dele håndbogen og se et par af videoerne nedenfor – her sætter vi nogle ord på de råd håndbogen giver.

Gode råd om håndtering af nabostøj

Brug husordenen til at forebygge og håndtere nabostøj

Sådan planlægger I en lytteworkshop
